Södra Sandsjö Hembygdsförening

med underutställare

www.sodrasandsjohf.se

40. Hembygdsgården, Dångebo Erland Oséensväg 1, Dångebo
Konstnär, Maria Wieslander, se nr 27.
Lokala konstutställare, lotteri, kaffeförsäljning med kringlor.
Delvis handikappanpassad

41. Dalgångsstugan, Konga
Öppet endast söndag, bakning av kolbullar och lotteri.

42. Lilla Ladan
A, Ö= Akryl på canvas
Handmålat porslin och egendesignade smycken
Getamåla, mellan Tingsryd och Hallabro
072-175 71 06 lillaladansmaland.tingsryd@gmail.com
43. Soldattorpet i Idemåla
Kaffeservering med hembakat och lotteri.
Logen – Utställare:
Tomas Hulevik Klingberg, Broderade foton
Maya Lundin-Klingberg, skulpturer med mera.
Idemåla Byförening,
Kerstin Davidsson idemalagard@gmail.com

Södra Sandsjö Hembygdsgård.

Oséenska gården.
Hembygdsgården uppfördes år 1818 av pastor Bengt Oséen. Gården var i släktens ägo till 1958 då den donerades till vår Hembygdsförening.

Något om vår verksamhet:
Den 6 juni hissar vi flaggan på Hembygdsgården. Medhavd fikakorg och fin samvaro. Årets stora begivenhet är midsommarafton med dans kring majstången, musikunderhållning, luftgevärsskytte, fiskdamm, servering m.m.
Ängen slås med lie en onsdag i slutet av juli till mitten av augusti. Slåttergröt och kaffe.
Vi deltar också i Konst- och hembygdsrundan första helgen i september månad.

Under juli månad har vi Våffelcafé och öppet söndagar kl. 14.00 – 17.00. Annonseras inför de aktuella söndagarna med olika teman. Då kan man också studera byggnaderna och samlingarna.
Föreningen äger flera intressanta byggnader, bl a Gropanässtugan - en prästgård med anor från 1600-talet, och Dalgångsstugan vid Ronnebyån - en autentisk backstuga från 1800-talet.

2023 stod också vårt nya arkiv- och servicebyggnad färdig som byggts enligt önskemål efter testamente från föreningens framlidne sekreterare Sven-Eric Johansson från Dångemåla.

Om det finns önskemål att besöka någon av Hembygdsgårdens byggnader, v g ring 073-093 6223 eller 0734 004 768 för bokning.

Dalgångsstugan
Oséenska gården